De taak van een CRM-manager is om het bestaande klantenbestand te analyseren en patronen te identificeren. Begrijp daarna hoe het merk met zijn publiek moet samenwerken, hoe u bestaande klanten kunt behouden, de gemiddelde cheque en verkoop kunt verhogen. Voor deze doeleinden kan een CRM-manager verschillende tools gebruiken: e-mailnieuwsbrieven, pushmeldingen, sms-mailings en andere. Het is niet alleen belangrijk om de werkingsmechanismen van deze tools te kennen, maar ook om het publiek vakkundig te segmenteren zodat de verschillende ‘stukken’ informatie ontvangen die voor hen nuttig is en niet verdrinken in een lawine van mailings met goederen die op het verkeerde moment niet interessant voor hen zijn. Een CRM-manager is niet alleen een analist en strateeg, maar ook een communicator. Hij moet de klant kunnen benaderen en effectief kunnen communiceren met collega’s. Communicatie met het klantenbestand is teamwork. Hier kun je niet zonder een ontwikkelingsafdeling, die triggers voor mailing instelt, zonder een e-mailmarketeer of contentmanager die teksten schrijft voor mailings en pushmeldingen, en vele andere teamleden die de CRM-manager moet verenigen om de felbegeerde retentiegraad ( app kijkersloyaliteit). CRM-managers verwijzen vaak naar heel verschillende specialisten. Er moet aan worden herinnerd dat een CRM-manager geen luchtige creatieve humanist is die op zoek is naar inzichten in merkpositionering, en evenmin als een databaseanalist die met data en dumprapporten werkt. Een CRM-manager is in de eerste plaats een marketingpersoon die een duidelijk actieplan maakt op basis van zijn kennis van de markt en analyse van het bestaande klantenbestand. Zijn belangrijkste taak is om de uitvoering van dit plan te volgen. Om een plan te maken, moet hij in staat zijn om de basis te verzamelen en het gewenste segment te selecteren, de klant te behouden. Het is belangrijk om te beoordelen hoe iemand op een gestructureerde manier kan beschrijven wat hij aan het doen was. Een CRM-manager heeft altijd een breed scala aan taken, en hij zal natuurlijk zeggen dat hij alles van de wereld heeft gedaan, maar hij zou in staat moeten zijn om een gespreksschema en een verhaal over zijn ervaring op te bouwen, zodat je begrijpt welke specifieke taken hij aan het oplossen was voor het merk, en welke “pijnen” hij heeft verwijderd. CRM-managers voegen graag een groot aantal afkortingen toe aan hun cv, maar niet alle specialisten zijn er als je snel een vraag stelt. Onthoud dat alleen iemand die elke dag naar vitale functies voor een CRM-manager kijkt, de vraag zonder aarzelen kan beantwoorden. Interview vragen:
|
https://www.globalrecruitment.info/ |