Gratis Artikel Plaatsen
Image default
Zakelijk

3 tips om te proberen als je een creatief concept moet ontwikkelen

Het kan vaak genoeg voorkomen dat je in een situatie zit waar je een idee moet bedenken om een bepaald probleem op te lossen. Misschien volg je wel een studie en krijg je een opdracht om een concept te ontwikkelen om een bepaalde doelgroep beter weet te bereiken voor een bedrijf. Je kunt dan heel veel stappen zetten om hier een idee voor te verzinnen, maar je wilt graag dat het concept doeltreffend en uniek is. Dit is makkelijker gezegd dan gedaan, want hoe begin je hier nou mee? Als je zelf op dit moment ook in een soortgelijke situatie zit dan hebben wij drie tips voor jou die kunnen helpen bij het ontwikkel van een concpet van goede kwaliteit die goed aansluit bij de doelgroep. 

1. Ga aan de slag met een hackton 

Als je in een groep werk dan is een hackton organiseren misschien wel een goed idee voor jou. Als je een project uitvoert en aan de slag gaat om een probleem voor een ander bedrijf op te lossen dan is een hackton organiseren erg nuttig. Bij een hackton ga je in een korte periode aan de slag met het bedenken van een oplossing voor en bepaald probleem. Door de korte tijd die je maar hebt komen er soms hele creatieve ideeën uit, waardoor je anders kunt gaan kijken naar het probleem. Een hackton organiseren is dus ideaal als je snel een unieke oplossing nodig hebt om hier vervolgens verder mee aan de slag te kunnen gaan. 

2. Doorloop de Design Thinking fases 

Als tweede is bij het verzinnen van een concept altijd verstandig om de Design Thinking fases te doorlopen. Alle Design thinking fases zijn erg belangrijk en zo gemaakt zodat jij aan het eind van deze fases een concept hebt dat goed aansluit op het probleem en de doelgroep. Doe dus zeker eens goed onderzoek naar Design Thinking en wat het precies inhoudt. Als je leert werken aan de hand van Design Thinking dan kan je hier echt je voordeel mee doen.  

3. Ga in gesprek met de doelgroep 

Als laatst is het ook erg belangrijk dat je in gesprek gaat met je doelgroep. Dit is ook een onderdeel van Design Thinking, maar dit is zo belangrijk dat het nog even los benoemt moet worden. De doelgroep zijn de mensen voor wie het concept uiteindelijk bedoeld is. Het is daarom ook mega belangrijk dat de doelgroep het concept begrijpt en aanspreekt.